mandag den 13. august 2012

Jeg tror på livet - en historie om min vægt

Jeg var 9 år gammel, da jeg startede min første slankekur. Sundhedsplejrsken havde fortalt mig, at jeg var overvægtig. Den næste dag stoppede jeg med at spise morgenmad og frokost. Mit første måltid var altid mellem 15 og 16 i min fritidsklub.
Jeg meldte mig selv til et badmintonhold, som jeg hadede, men fortsatte på i 5 år. For at tabe mig.

Min far serverede altid busslik, når vi blev hentet hver anden fredag. Vi fik pizza eller lasagne til aftensmad og derefter slik til disneysjov og familiefilmen.
Det var her mine første forsøg på at kaste op startede.

Da jeg var 12 havde jeg en normal vægt. Men jeg var ikke tilfreds.
Jeg begyndte at have to frugt-dage pr. uge. To dage om ugen, hvor jeg ikke måtte spise andet, end frugt.

Som 14-årig skiftede jeg badminton ud med volleyball. Pigerne på mit hold mobbede mig først med, at jeg ikke havde de rigtige shorts. Da jeg købte de rigtige shorts (balde-korte, stramtsiddende tights) grinte de af mine lår. Til et Danmarksmesterskab, der varede fra fredag til søndag, snakkede ingen med mig. Vores træner tiggede dem om at lukke mig ind. Men deres fællesskab byggede på at holde mig ude. Baseret på "overvægt".
De dage jeg trænede spiste jeg ikke noget før jeg kom hjem fra træning kl. 21.

I mit 15. år fik nok af mobningen i folkeskolen. På en hyttetur, hvor en dreng kastede en roulade i hovedet på mig blev jeg vred. Jeg brugte lang tid på at råbe og græde - og fortælle ham om min familie, som han ikke anede noget om. Blev derefter tvunget til at snakke med en psykolog, som var med på turen.

I mit 15. år begyndte min nye slankekur. Der stod på sult.

I mit 15. år blev jeg voldtaget. Og min dage med ingen mad blev hverdag. Når det blev tid til aftensmad derhjemme skulle jeg gå en tur. Jeg begyndte at ryge for at fordrive sult.

I mit 16. år fortsatte det. Indtil overspisningen tog fat efter prostitutionen. Jeg tog på de næste to et halvt år.

Et par måneder før jeg fyldte 19 begyndte jeg igen at sulte mig selv og før jeg blev 20 havde jeg tabt mig 35-40 kg.

Som 19-årig begyndte mit overforbrug af afførringsmiddel.

Som 20 årig begyndte jeg for alvor at kaste op efter overspisninger.

Som 20 årig skal jeg starte i behandling for min spiseforstyrrelse. Jeg må ikke være på slankekur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar