fredag den 14. november 2014

At finde fred en fredag aften

For nogle år tilbage havde man en fredag aften fundet mig i København K med en blodtype, der sagde vodka. Eller rom. Eller hvad den lige stod på.

For to år siden fandt man mig stensikkert liggende i ske (var i forelskelses undtagelsestilstand) med min mand. Og vi elskede det.

For et år siden lå jeg grædende på grænsen til det selvskadende i vores seng, alene. Mens manden drak sig i hegnet. Hvorfor han gjorde det var der utrolig mange grunde til, og alligevel ikke nogen som helst. Og hvorfor jeg reagerede så voldsomt er der lige så mange eksisterende og ikke-eksisterende. Usikkerhed. Stress. Jalousi. Mangel på tryghed. Mangel på et ståsted. Tvivl om, hvor vi skulle hen. Hvor jeg skulle hen. Afslutning på behandling. Men allermest; at være husvild.

Jeg elsker ham, det ved jeg. Men nogle gange er jeg måske også for afhængig af ham. Grunden til vores forhold kan bære dette er vores åbenhed om netop dette. Så vi kan sørge for at være for sig. Så jeg kan lære at være alene. 

Det er stadig ikke let, men i dag har jeg været alene hele dagen. Jeg har ikke været ked af det, jeg har ikke overspist, jeg har ikke sultet. Men hvordan gør man det så?

- Læg planer, sæt dig nogle mål
Hvad har du behov for i dag? Er det at løbe en tur? Gå en tur? Sumpe foran fjernsynet? 

I dag ville jeg gerne løbe en tur, købe en ny cykel, undersøge lidt på nettet til mit nye modul, se Desperate huskvinder og Gift ved første Blik

- Men tag det som det kommer - vær realistisk, du er mennskelig
Hvis noget kikser, så lad det ligge, og kom videre. 

Kunne ikke tage mig sammen til at løbe. Udskød det til det sidste sekund. Da jeg endelig kom afsted viste det sig at mine løbebukser glider ned.. Vendte derfor hurtigt om. Ændrede planer og gik i stedet ind til byen for at købe cykel for at få lidt frisk luft i dag.

- Planlæg dine måltider
Sørg for at have købt ind. Ordentlig mad, som man bliver mæt af. Men hav ikke så meget mad i huset, at der er grundlag for en overspisning, hvis humøret skulle vende. 

Jeg havde rester af jordskokkesuppe, som passede fint bare til mig. Men der var måske ikke helt nok til at dække et helt aftensmåltid. I stedet for at gå i døgnnetto og købe ind (hvilket for mig ville ende i alligevel ikke at købe noget eller købe ind til overspisning) bagte jeg derfor en lille æbletærte (bare æble og havregryns-crumble).

- Vær i kontakt med andre (evt. på sociale medier)
Brug de sociale medier til en let, hyggelig og lidt overfladisk kontakt

 Har hele dagen snappet lidt med et par stykker. Ikke noget alvorligt (ting som at Bent Flink har fået snapchat og se min nye cykel) - bare lige for at minde mig selv om, at jeg ikke er mutters.

-Vær god ved dig selv
Overvej: Under hvilke rammer har du det bedst i dag? I sengen med netflix eller med stearinlys og en bog? 

Jeg har tændt stearinlys og drukket både kakao og te. Jeg elsker, når jeg kan sidde stille og koncentrere mig om at se fjernsyn. Det lykkedes ikke altid. Jeg har gået meget rundt og ryddet op imens jeg har set fjernsyn. Men det er okay, for det er det jeg har haft behov for.


Også vil jeg egentlig bare slutte af med noget, som jeg hørte en klog, klog kvinde sige i tirsdags. Vi skal huske, at vi vokser og udvikler os på vores succeser, vi bliver ikke større og modigere af vores nederlag. Så beløn din succes! Om den er at have været alene en dag og spist ordentligt, eller om den er at have haft en destruktiv tanke mindre, end igår - så fejr det, og klap dig selv på skulderen!

2 kommentarer:

  1. Lyder alt i alt som en god dag! :)

    SvarSlet
  2. Det var en virkelig dejlig dag! Det er så at mærke sådan en udvikling, og vide at det er muligt :)

    SvarSlet