onsdag den 6. april 2011

Om CCSVI

Der sker noget. Noget som jeg slet ikke har fortalt jer om. Nok mest fordi jeg ikke rigtig kan finde ud af, hvordan jeg har det med det.
Min mor er taget til Tyskland med min stedfar i hånden for at blive scannet for at se, om hun er kandidat til CCSVI. Til dem, der ikke rigtig holder så meget øje med nye behandlinger på sklerose (som jeg stadig ikke kan stave til på trods af at min mor fik det konstateret for 6 år siden) fronten, er det en operation.
En italiener (mener jeg nok) havde en teori om, at svimmelheden kom af ophobning (eller var det nu mangel??) af blod i hjernen. Ihvertfald noget med tilførelsen og venerne i nakken. De skulle nemlig være forsnævrede, derfor går CCSVI operationen ud på, at man udvider de der vener. Så er det forklaret på et niveau, hvor jeg selv ved, hvad jeg skriver. Er altså bedre til fransk, end det der biologi.

De tog afsted igår, og min mormor (som er så elskværdig at betale operationen) og jeg holder humøret højt hos mine søskende, sørger for skole, lektier, mad, rent tøj og så videre.

MEN for at komme frem til et eller andet, så er min mor altså blevet godkendt til operationen. Altså hun er blevet scannet, og hun har forsnævrede vener i nakken, og skal derfor have foretaget ballonudvidelsen imorgen. 1/4 får det bedre - 3/4 mærker ingen forskel. Min mormor er helt oppe og ringe over det. Og mig? Jeg synes, det er virkelig dårlige odds. Selvfølgelig et forsøg værd, hvis hun får det bedre. Men hvorfor være ekstatisk på forhånd?

Jeg kommer sikkert med updates. Det kunne satme ligne mig.

Og et lille link til dem, der føler for at læse lidt mere om CCSVI:

Scleroseforeningen om CCSVI

Ingen kommentarer:

Send en kommentar